Motorvej via Egholm vil ikke tage nok fra.
Debatindlæg af Anders Wested, Trafikalt Folkeparti
Mange politikere arbejder i vildskab for at få bygget en Limfjordsforbindelse via Egholm.
Men langt den meste fjordkrydsende trafik vil fortsat køre via Limfjordstunnelen, selv om den bygges. De fleste bilister har nemlig ærinde i Aalborg byområde eller i Aalborg Øst.
En Egholmforbindelse kan stå færdig i 2032. Den vil ifølge Vejdirektoratet tage 24 % fra. Men hvis trafikken fortsat stiger, som den har gjort de sidste 10 år, er 24 % ikke nok, og da slet ikke hvis man tænker længere frem.
Der er derfor udsigt til fortsat trængsel på E45, og der vil fortsat komme mange uheld, som sætter alt i stå. Nogle mener, at man ved uheld bare kan henvise til Egholmforbindelsen, men det er ikke sådan ”bare”, for hvordan skal de mange biler komme der over? Aalborgs gader og veje er for smalle til motorvejstrafik.
Trafikalt Folkeparti stiller op til regionsvalget med det formål at få skabt en bedre løsning for 3. Limfjordsforbindelse.
Det er helt uacceptabelt, at S, V, K, DF, LA og NB har modsat sig, at man opdaterer undersøgelsen af et ekstra tunnelrør som 3. Limfjordsforbindelse. Situationen har udviklet sig siden den sidste undersøgelse i 2011. Trafikken i Limfjordstunnelen er i dag over kapacitetsgrænsen. Et ekstra rør og et system, som det ses i udlandet, hvor trafikken i det ene rør vendes i pagt med myldretiden, er en bedre løsning. Samtidig får vi ombygget de tilkørsler, der er årsag til en del uheld.
Limfjorden skal ikke være en barriere i Nordjylland, stem på Trafikalt Folkeparti, liste T.
Kommentarer